torsdag 10 september 2009

Vad som kännetecknas oss anhöriga till alkoholister är bl.a:
  • Kontrollbehov.
  • Styr och ställer över vad andra människor ska göra.
  • Bestämmer HUR andra människor ska göra för att utföra en uppgift.

Vi anhöriga till alkoholister brukar anse att det finns bara ett sätt som är bra, eller bäst, när man ska utföra en uppgift - och det är just mitt sätt! Vi går in och försöker styra andra människor. Dumt. Fel. Det heter att man ska leva och låta leva. Som jag tolkar det så ska man med andra ord leva sitt eget liv och låta andra leva sitt liv på det vis de vill.

Jag har väldigt lätt för att styra andra. Tex:

  • Blöt kaffefiltret innan du lägger i kaffe!
  • Ställ tillbaka sopen där du tog den!
  • Det blir bättre om du dammar mattorna så här!
  • Håll i handtaget på dörren när du öppnar så inte dörren blåser upp och går sönder!

Hur jobbigt som helst, eller hur? Allt det här är totalt oväsentliga saker. Var och en får väl välja själv hur dom vill utföra saker och ting. Det blir nog bra ändå, om inte bättre!

Jag går nu omkring och vaktar min mun för att inte fälla alla dessa onödiga kommentarer. Ibland lyckas det och ibland inte. Hur det än är så blir mitt välbefinnande bättre när jag lyckas hålla mig från att påpeka det ena och det tredje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar